Jedna Instagram korisnica – moglo bi se čak reći influencerica – koju rado pratim, nedavno je putem Insta storyja objavila pitanje: “Osjećate li se loše nakon provjere Instagrama?” Čak je 62% odgovora bilo potvrdnih. Dotična ima 14,2 tisuće pratitelja na Instagramu. Pretpostavimo li da su svi sudjelovali u anketi, radi se o čak 8 804 osobe koje se loše osjećaju gledajući fotografije profila koje su sami odabrali pratiti. Jedino pitanje koje mi se nametnulo u tom trenutku bilo je: “Kako je to moguće?” Ne mogu vjerovati da dopuštamo nečemu toliko prilagodljivom da negativno utječe na naše raspoloženje, sliku o sebi i svome životu, u nerijetkim slučajevima čak i mentalno zdravlje pojedinca. 

Zaključak korisnice s početka ovog teksta, koju je jednako začudila ova poražavajuća statistika, bio je – “Ili mijenjaj sebe ili Instagram!” Koliko god to okrutno zvučalo, ne bih se mogla više složiti. 

Dakle, pogrešan je ili naš stav prema sadržaju kojeg pratimo ili je pogrešan sam sadržaj. Mislim da je već krajnje vrijeme da svi shvatimo kako život nije Instagram, ali ni Instagram nije život.  Jesmo li sigurni da znamo koristiti društvene mreže ili ipak dopuštamo da one upravljaju našim životima?

Nikako ne mogu znati koji su motivi i razlozi ispitanika u anketi koja je inspirirala ovaj tekst, jer su ponuđeni odgovori bili “DA” i “NE” te nije bilo mogućnosti njihova objašnjenja, no mogu objasniti zašto mislim da je “Mijenjaj sebe ili mijenjaj Instagram” najzdraviji stav za rješenje ovog problema. 

 

  1. U idealnim uvjetima, naše bi samopouzdanje trebalo biti na razini koju ne mogu poljuljati nikakvi detalji iz tuđih života, no nije uvijek tako. Svatko od nas trebao bi raditi na sebi, ne uspoređujući se s drugima – otkriti svoje talente, mogućnosti i ograničenja, mane i vrline i pokušati biti najbolja verzija sebe, a ne zrcalna slika sadržaja kojeg konzumiramo.
  2. Svi smo mi u jednom trenutku odabrali pratiti određene profile na Instagramu – nitko nas nije na to natjerao. Zašto pratimo fitness trenere i istodobno smo nesretni svojim izgledom? Zašto pratimo uspješne poslovne ljude, ako smo ljubomorni na njihov uspjeh? Mijenjaj svoj stav! Neka ti fitness treneri budu motivacija za rad na sebi, a ne izvor inspiracije za samosažalijevanje. Čestitaj vršnjaku na uspjehu, upoznaj se s njim, konačno se odvaži na vlastiti poslovni pothvat koji toliko dugo odgađaš – neka ti to bude motivacija za istraživanje mogućnosti koje ti se nude za vlastiti novi početak.
  3. Instagram, kao i svaku drugu društvenu mrežu, svaki korisnik u svakom trenutku može prilagoditi sebi, svojim željama i potrebama. Jednostavno je – pratiš ono što te zanima, usrećuje, ispunjava, nešto što daje onu dodanu vrijednost tvome životu i ne čini beskrajno scrollanje šumom sadržaja uzaludnim. Isključivo smo mi oni koji biraju ono što nam se prikazuje. Ako ne stisnemo “Follow”, neće nam se prikazivati sadržaj kojeg ne želimo gledati. Algoritmi, pak, funkcioniraju tako da će vam Instagram plasirati više onog sadržaja kojeg češće lajkate i/ili pretražujete. Zašto, onda, ne biste pratili i lajkali one profile s kojih se može nešto naučiti, novo saznati, promijeniti stvari na bolje? 

 

Dakle, ako ti se ne sviđa – unfollow. Ako ti izaziva tjeskobu – unfollow. Ako u tebi izaziva ljubomoru – unfollow. Kužite uzorak – ne morate followati ništa što ne želite. 

Kako ovaj tekst ne bi bio uzaludan te kako ne bih završila riječima koje zvuče kao prodika, u nastavku vam donosim nekoliko profila kojima ćete zasigurno obogatiti svoj Instagram, a vrijeme provedeno scrollajući dobit će novo značenje: 

@curiositydotcom je profil koji svakodnevno donosi po jednu zanimljivost iz različitih područja. Ja sam na njemu, primjerice, saznala kakva je povezanost joda s povećanjem kvocijenta inteligencije u SAD-u, zašto džepovi na jeans hlačama imaju zakovice te kako je Pluton dobio ime. Svaki dan vam na newsfeed doleti jedna ovakva misao dok se odgovori skrivaju na stranici u opisu profila. 

 @ted Ted je platforma na kojoj se objavljuju takozvani “Ted talks” – govori koji se prema TED licenci održavaju diljem svijeta, na najrazličitije moguće teme. TED je zaista neiscrpan izvor znanja i inspiracije, a ako imate povoljnu pretplatu i dovoljno mjesečnih gigabajta, možete ih slušati na putu do posla. Govori u prosjeku traju 10-ak minuta, a govornici variraju od znanstvenika koji su otkrili prirodne pojave kojih nitko u povijesti čovječanstva nije bio svjestan, do bivših manekenki koje govore o svojim životnim iskustvima i spoznajama. TED inače postoji i u obliku mobilne aplikacije u kojoj kreirate svoj profil te vam aplikacija, na temelju već pogledanih videa predlaže nove, čime vam olakšava pretragu među milijunima objavljenih videa. 

@eva.stories Eva stories je Instagram profil nastao povodom ovogodišnjeg obilježavanja Dana sjećanja na žrtve holokausta. Eva je djevojčica koja personificira židovsku djecu u jeku nacističke okupacije, a njezin profil izrađen je na temelju parole “Što bi bilo da je djevojčica iz holokausta imala Instagram?” Na profilu možete pogledati highlighte u kojima Eva osobno dokumentira događaje od 13. veljače do 21. svibnja 1944. Eva Heyman je bila stvarna 13-godišnja djevojčica, sa snovima i nadanjima, očekivanjima od života koja su se promijenila onoga dana kada su za njom zatvorena vrata stočnog vagona kojim je bila deportirana na najgore zamislivo mjesto. Naravno da je ovaj pristup govoru o holokaustu izazvao brojne burne reakcije, kako pozitivne, tako i negativne, stoga vam neću više otkrivati, pogledajte i prosudite sami. 

@globalpositivenews je stranica koja svakodnevno donosi najrazličitije pozitivne vijesti iz cijeloga svijeta, od toga kako je tinejdžer u Americi spasio psa od utapanja do toga kako vrtićarci u Skandinaviji posjećuju domove za starije. Svakodnevno se možete oduševiti sitnicama koje uljepšavaju živote. 

Ovo je bilo samo nekoliko prijedloga, no definitivno možete sami, prema vlastitim preferencijama, istražiti što sve nudi Instagram. Osim toga, možete ga koristiti i na alternativne načine. Primjerice, opciju “save” možete koristiti za izradu “moodboard-a”, za spremanje recepata koje želite isprobati, destinacija koje želite posjetiti. Možete naučiti novu vještinu putem videa na IGTV-u (primjerice, kako izraditi heklanu posudicu za sitnice, kako sašiti suknju ili obraditi fotografiju). Još jedan tip za iskorištavanje potencijala Instagram jest – praćenje hashtagova. Primjerice, kada god idem na put, zapratim hashtagove koji mi mogu pomoći u organizaciji, na primjer #londonfoodies ili #praguetoday. Tako na dohvat ruke imam objave koje sadrže mogućnosti koje pojedina destinacija nudi. Praćenje hashtagova možete koristiti i u druge svrhe (ako samo tražite inspiraciju za fotografije, istražujete određenu temu za seminar ili jednostavno želite biti “up-to-date” s nekom trenutno popularnom temom). 

Mogućnosti ima zasigurno još nebrojeno, no ovaj tekst je sada već puno dulji nego što sam planirala, a i ostavit ću vama da ih sami istražite.